Monday, August 22, 2011

Andainya Ini Ramadhan Terakhir, Layakkah Kita Berhari Raya?

Edisi Khas Semperna Ramadhan & Syawal

Edisi kali isi merupakan isu hangat semperna ramadhan & syawal. Sukar jgk untuk mendapatkn majalah solusi kali ini setelah brp kedai telah abis stok dijual...akhirnya tak brp lama, muncullh keluaran ke 2 kok coz bru jer nmpk ade kt kedai. 

Isu kali ini bertemakan "Andainya Ini Ramadhan Terakhir, Layakkah Kita Berhari Raya?". Ini merupakan persoalan yg ditimbulkan oleh penulis bg kita merenung sejenak mengenai  matlamat puasa itu sendiri. Ini adalah krn tidak ramai antara kita yg menyedari hakikat Ramadhan itu sendiri.Ini krn "Mood" hari raya kadangkala sudah menengelamkan keberkatan Ramadhan yg belum pon tiba. Byngkn 2 org berjln. Seorg yg berjln kedepan dgn seorg yg berjalan kebelakang sedang menuju pintu rmh kita. Siapakah yg patut kita dahulukan. Tentu yg berjln ke hadapan krn lebih mulia & beradab. Begitu jualah kita sebagai tetamu Ramadhan, hndklh kita amalkn tadarus, tarawih, qiamullail, iktikaf dll. 

Matlamat puasa itu sendiri ia lah melahirkn sifat takwa dlm diri org berpuasa. Sbgmana maksud firman Allah: "Wahai org yg beriman, diwajibkn keatas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan keatas umat-umat yg terdahulu sebelum kamu agar kamu menjadi org yg bertakwa". Jika takwa tidak terhasil, bermakna puasa itu gagal. Org yg gagal tidak layak bergembira. Bulan Ramadhan diibaratkan sebagai sebuah madrasah untuk melatih kita mengawal hawa nafsu sehingga tmt tempoh dan menerima kurnia ijazah takwa. Kegembiraan pula terselah pabila mendapat ijazah pd hari konvo.

Org yg bertakwa merayakan dgn cara yg ditunjukkan Allah & sunnah Rasulullah s.a.w, antaranya:
1) Bertakbir, Bertahmid, Bertasbih Membesarkan Allah.
2) Beribadah Terus  Kpd Allah.
3) Berbuka
4) Menunaikan Zakah Fitrah
5) Solat Hari Raya
6) Mandi, Memakai Pakaian yg Indah & Memakai Haruman.

Layakah kita untuk berhari raya sedangkan ia adalah utk mrk yg berjaya mencapai takwa dgn menyambut hari kemenangan setelah sebulan bermujahadah di bln Ramadhan. Mrk yg telah menjalani ibadah puasa selama sebulan disertai pakej ibadah sprt solat, Tarawih, tadarus, qiamullail, zikrullah, berdoa, bersedekah dll sewajarnya kembali kpd fitrah sbgmana bayi yg bru dilahirkan. Soalnya, bolehkah org yg masih bergelumang hawa nafsu dianggap kembali kpd fitrahnya?

Isu kali ini sgt berguna untuk melahirkan kesedaran dlm diri kita bertapa pentingnya Ramadhan itu kpd kita, bkn sekadar kita menahan lapar & dahaga...malahan lbh drp itu. 

No comments:

Post a Comment